Nutrition hotline: this issue's nutrition hotline concerns whether consuming fish benefits the heart and, if so, what that means for vegetarians and vegans
Vegetarian Journal, Jan-Feb, 2005 by Reed Mangels
QUESTION: "I am a vegan and am concerned about heart disease. I have read that fish oil is an important part of a diet to prevent heart disease. Do I need to use fish oil?" AR, via e-mail
ANSWER: Let's begin to answer your question by looking at some terminology. Fatty fish and fish oil contain 2 unusual kinds of fats, docosahexaenoic acid (DHA for short) and eicosapentaenoic acid (EPA). These fats, along with alphalinolenic acid, are in a group of fats called omega-3 fats. EPA and DHA are often cited as being the beneficial components of fish oil.
Related Results
A number of studies have looked at the benefits of eating fish or using fish oil to reduce the risk of heart disease. Recently, researchers combined the results of studies involving more than 200,000 individuals and found that, compared with those who never ate fish or those who ate fish less than once a month, those eating fish once per week had a 15 percent reduced risk of dying from heart disease, while those eating fish 5 or more times per week had almost a 40 percent reduction in risk. (1) Each 20 gram-per-day increase in fish intake was related to a 7 percent lower risk of dying from heart disease. (1)
Results like these have led some medical experts to recommend that people eat fatty fish or use fish oil supplements. In early September 2004, The Food and Drug Administration approved a qualified health claim for foods containing omega-3 fatty acids, mainly fatty fish. The labels on these foods can now say,
"Supportive but not conclusive research shows that consumption of EPA and DHA omega-3 fatty acids may reduce the risk of coronary heart disease...."
The FDA approved a similar statement, for dietary supplements containing EPA and DHA omega-3 fatty acids, earlier.
These results showing a benefit of fish oil or fatty fish may not apply to vegetarians, however. Vegetarian diets contain a number of protective factors, and fish oil may not convey any added benefits. Most studies showing positive effects of fish consumption have compared diets high in fish to diets high in meat.
It makes sense that replacing saturated fat- and cholesterol-laden meat with fish would provide health benefits for the general public. Would vegetarians who are already eating healthful diets experience similar benefits if they added fish or fish oil? We don't really know, but several studies show that vegetarian diets compare favorably with diets that include fish:
* In a large study from the U.K., lacto-ovo vegetarians and fish-eaters had similar blood cholesterol levels. Vegans had the lowest levels of cholesterol, and meat-eaters had the highest levels. (2)
* Similarly, high blood pressure was most common in meat eaters; lacto-ovo vegetarians and fish-eaters had intermediate levels of high blood pressure; and vegans had the lowest prevalence of high blood pressure). (3)
* Mortality from heart disease was 20 percent lower in occasional meat-eaters, 34 percent lower in those who ate fish but not meat, 34 percent lower in lacto-ovo vegetarians, and 26 percent lower in vegans compared to regular meat-eaters. (4) The number of vegans was small, though; these results should not be used to suggest that a vegan diet isn't as good as a diet that includes fish or dairy products.
EPA and DHA are not considered to be essential for humans because we are able to produce them from alpha-linolenic acid, which is an essential fat. The question of how much EPA and DHA we are able to make from alpha-linolenic acid is an area that is being researched and debated. It does appear, however, that some conversion does occur, so it is important for vegans and vegetarians to include sources of alpha-linolenic acid in their diet on a regular basis. These sources include flax seed, flax seed oil, canola oil, soy products, hemp products, and walnuts. Avoiding trans fats (from food like margarine and commercial baked goods containing hydrogenated fiats) can help to keep these fats from interfering with EPA and DHA production. Using less sunflower, safflower, corn, and sesame oils and more soybean, canola, and olive oils can also help to encourage DHA and EPA production.
Since we are not certain what other factors influence how much EPA and DHA an individual can produce from alpha-linolenic acid, some people opt to use DHA supplements from microalgae as a simple way of insuring adequate intake.
While the type of dietary fat is one factor that can reduce risk of heart disease, there are other important steps vegans and vegetarians can take to promote heart health. These include:
* Exercising regularly
* Avoiding obesity
* Eating a variety of plant foods to supply fiber, antioxidants, and phytochemicals
* Being sure to get adequate vitamin [B.sub.12], folate, and vitamin [B.sub.6] to help keep blood homocysteine levels low
* Eating less saturated fat, trans fats, and cholesterol
REFERENCES
(1) He K, Song Y, Daviglus ML, et al. 2004. Accumulated evidence on fish consumption and coronary heart disease mortality: a meta-analysis of cohort studies. Circulation 109:2705-11.
- 5 Rules for Immediate Annuities
- Death in the Family: 12 Things to Do Now
- Dumbest Things You Do With Your Money
- 6 Online Networking Mistakes to Avoid
- 401(k) Mistakes to Avoid
- 5 Economic Scenarios to Keep You Up at Night
- The Real ‘Best Places to Retire’
- Best Credit Cards for You
- 12 Tough Questions to Ask Your Parents
- The Real ‘Best Colleges’
- Home Buyer Tax Credit: How to Cash In
- Why You Shouldn't Bash Cash
- 8 Phony 'Bargains' and Better Alternatives
- Danger: 3 Debit Card Scams to Avoid
- 6 Myths About Gas Mileage
- 29 Fees We Hate Most
- Quick and Easy Ways to Boost Returns
- Best Stocks to Buy Now
- Lower Your Taxes: 10 Moves to Make Now
- New Jobs: 8 Lessons from Real-Life Career Switchers
- The New Job Market: Who Wins and Who Loses?
- Health Care Reform's Public Option: Everything You Need to Know
- Volunteer Work When Unemployed: Should You Work for Free?
- Whose Recovery Is This?
- Long-Term-Care Insurance: 4 Biggest Risks to Avoid
Content provided in partnership with
Most Recent Home & Garden Articles
Most Recent Home & Garden Publications
Most Popular Home & Garden Articles
- 10 things guys wish girls knew - Shocking!
- A Canadian Noel: holidays up north have a warmth of their own - includes recipes
- Get long hair fast! Sure, short is sassy and bobs are beautiful. But if long, lush locks are what you crave, we nave your step-by-step strategy: yes! You can make your hair grow faster!
- Why? - answers to common questions about cheesecake cookery
- No boil, less toil lasagna: skip the messy first step and proceed directly to succulent, three-layer baked lasagna - includes recipes - Cover Story


